بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه ۲۴ بهمن
نوشته شده توسط : zwembril
تیترها و عکس صفحه اول قدس

تیترها و عکس صفحه اول قدس

روزنامه‌های امروز صبح تهران در عکس‌ها و تیترهای صفحه اول خود از دیدار رهبر جمهوری اسلامی با اسماعیل هنیه نخست وزیر پیشین فلسطین نوشته و از قول آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر حماس را از افراد سازش جو برحذر داشته‌اند. گزارش پایان جشنواره سی‌ام فیلم فجر که بدون انتخاب فیلم برتر پایان گرفت و ابراز نگرانی درباره گرانی بهای ارزاق در نزدیکی نوروز از دیگر مطالب این روزنامه‌هاست که خبر داده‌اند بار دیگر دلار در بازار آزاد صعود کرده است.

حماس با ایران و سوریه یا ...؟

"لبیک حماس به ولی امر مسلمین" تیتر اول کیهان است، روزنامه جمهوری اسلامی از زبان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مقام ارشد حماس و نخست وزیر پیشین فلسطین نوشته "مقاومت فلسطین باید همواره مراقب افراد سازشکار باشد".

صادق الحسینی در سرمقاله تهران امروز نوشته در روزهای اخیر این بحث مطرح شده که جنبش مقاومت فلسطین (حماس) قصد دارد از ایران و سوریه جدا شود و در این زمینه تحلیل‌ها و مطالبی نیز نوشته شده است. حال آنکه بنده اعتقاد دارم چنین امری درست نیست. جدا شدن حماس از ایران و سوریه به منزله آن است که جنبش مقاومت بخواهد ریشه‌های خود را قطع کند و لذا این امر امکان‌پذیر نیست. باید گفت ایران و سوریه به عنوان دو عضو اساسی محور مقاومت مدتهاست در مقابل غربی‌ها قرار گرفته‌اند و تاوان این مقاومت را پرداخت کرده‌اند. لذا نمی‌توان سخن از جدایی حماس از ایران و دمشق را مطرح کرد.

به نوشته این کارشناس مسائل فلسطین، غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته‌اند راه طولانی و پر پیچ و خمی برای رسیدن به «پیروزی بزرگ» را طی کنند و این پیروزی بزرگ چیزی نیست جز غلبه بر تهران. به خاطر بیاورید زمانی را که جورج بوش اعلام کرد اگر می‌خواهیم ریشه تروریسم در منطقه را بخشکانیم باید تهران را متوقف کنیم. به همین دلیل آنها راهی افغانستان، عراق، بیروت و دمشق شدند تا بتوانند ایران را از پا بیندازند.

تهران امروز تاکید کرده حماس نیز در مقابل به خوبی می‌داند که اگر راهش را از دمشق و تهران جدا کند، گو اینکه تصمیم گرفته ریشه‌های خود را بخشکاند. البته این امر بدین معنا نیست که فقط تهران و دمشق محور مقاومتند بلکه این امت اسلامی است که از مقاومت طرفداری می‌کند و آنها طلیعه این مقاومت را در تهران و دمشق و بیروت می‌بینند.

اروپا یخزده و گرانی در تهران

"اروپای یخزده به دنبال گاز ایران" تیتر اول تهران امروز است، فرهیختگان خبر داده "افزایش قیمت خودرو در تعلیق"، "سه پیشنهاد دولت برای مشارکت بخش خصوصی" عنوان اصلی جهان صنعت است و دنیای اقتصاد از "استقبال از ریسک زدائی ارزی" نوشته است.

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته همزمان با بروز نخستین نشانه‌ها از ناتوانی اروپا در اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، رستم قاسمی، وزیر نفت از تمایل اروپاییان برای خرید گاز ایران خبر داد و خبرگزاری مهر هم با انتشار گزارشی نوشت که ۱۷ کشور اروپایی برای خرید محصولات پتروشیمی ایران تحریم‌ها را دور زده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا اسفند ماه ۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به قاره سبز صادر شود. این در حالی است که موج سرمای بی‌سابقه در اروپا و اعلام ناتوانی روسیه در تامین گاز مورد نیاز اروپاییان به این موضوع منجر شده است که نمی‌توان نقش ایران را در تامین نفت و گاز اروپا نادیده گرفت.

به نوشته این روزنامه، ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان پس از روسیه است و می‌تواند بخش مهمی از انرژی اروپاییان را تامین کند. در حال حاضر عمده خرید گاز مورد نیاز اروپا از روسیه است. اما با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف، روسیه از تامین کامل گاز اروپا ناتوان می‌ماند که در پاره‌ای موارد فروش گاز به اروپا هم درگیر مسائل سیاسی می‌شود. از این‌رو گاز ایران می‌تواند منبع جایگزین مهمی برای اروپاییان باشد.

هادی مومنی در سرمقاله جهان صنعت نوشته روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در ایران طی سال‌های گذشته و تا به حال شکل‌های متفاوتی را دنبال کرده است. واقع‌بینانه باید اذعان کرد که برنامه خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی اقتصاد دولتی در ایران مدت‌هاست که از مسیر و برنامه‌ریزی‌های اولیه دور شده و به یک انحراف آشکار در اجرای برنامه‌ها و واگذاری‌ها منتهی شده است.

کارتون علی درخشی، شرق

کارتون علی درخشی، شرق

به نوشته این مقاله نگاهی به واگذاری شرکت‌ها، به درستی مشخص می‌کند که سازمان خصوصی‌سازی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های بزرگ و معتبر دولتی طی یک‌ سال اخیر نه‌ تنها موفقیت‌های چندانی را به دست نیاورده است بلکه در یک موضع انفعالی قرار گرفته به طوری که در ابتدای زمستان جاری بعد از نزدیک به یک سال تلاش توانست یک شرکت را واگذار کند. حال در یک خبر تازه معاون این سازمان ادعای واگذاری ۶۱ شرکت دولتی دیگر تا پایان سال‌جاری را در حالی مطرح می‌کند که کمتر از ۳۰ روز تا آخرین روز کاری در سال ۹۰ باقی مانده است.

جهان صنعت، نوشته جالب توجه این است که این ادعای بدون پشتوانه با سابقه‌ای که سازمان مرجع واگذاری‌های اصل ۴۴ دارد با واقعیت‌های موجود سازگار نیست، البته پیش از این واگذاری‌های بسیاری در غالب ادعاهای مطرح شده همانند واگذاری شرکت‌هایی همانند «پتروشیمی‌ها، هما، استقلال و پرسپولیس و ...» مطرح بوده که یا به سرانجامی نرسیده یا کلا به دست فراموشی سپرده شده است. باید منتظر گذر زمان بود تا احتمالا یک «آقای خصوصی‌سازی» دیگر در اقتصاد ایران پیدا شود تا با فعال کردن سیاست‌های واگذاری شرکت‌های دولتی به توسعه اقتصاد دولتی ایران کمک کند یا همه چیز به همین صورت ادامه پیدا کند.جهان

حسن خوشپور در اعتماد نوشته سند منحصربه‌فردی که بتوان وضع اقتصادی هر کشور را در سال آینده با آن سنجید، بودجه است؛ اینکه چقدر در اقتصاد سال آینده به سرمایه‌گذاری نیاز است؛ درآمد اقتصاد باید چقدر باشد، بخش‌های کوچک و... هر کدام چه میزان هزینه خواهند داشت و چقدر درآمد، همه به بودجه سال آینده مربوط است. اما هنگامی که این پیش‌بینی وجود نداشته باشد، به قطعیت می‌توانم بگویم که نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد؛ چرا که کشور ایران یک کشور تاثیرپذیر از اقتصاد جهانی است.

به نوشته این مقاله، اقتصاد ایران یک اقتصاد وابسته به نفت است و قیمت نفت هم یک شاخص قابل تغییر. بدون برنامه‌ریزی دقیق نمی‌توان اقتصاد را از بند نوسان‌های موجود در قیمت نفت رهانید. اکنون بیش از پیش تصویر آینده اقتصاد ایران، بدون بودجه، نامشخص است. اثر مهم دیرکرد بودجه را می‌توان در ابهام‌های موجود در تصمیم‌گیری‌ها، مدیریت نامطمئن، غیر قابل پیش‌بینی بودن میزان سرمایه‌گذاری و سوددهی در بازار‌های سرمایه، کار، کالا‌ها و خدمات، و در نوسان‌های پولی کشور یافت.

و خلاصه مقاله اعتماد این که: گذشته از قانون‌گریزی‌های دولت، هنگامی که بودجه دو دوازدهم تصویب می‌شود، به این معناست که دو ماه اول سال دولت ناچار است همانند دو ماه اول سال قبل رفتار کند. اما این در شرایطی است که در دو ماهه ابتدایی امسال فضای بین‌المللی حاکم بر اقتصاد کشور، تحولات اقتصادی، نیاز‌های جدید اقتصادی، افزایش رکود و بیکاری قطعا دولت را نیازمند کارکردی متفاوت و پولی بیش از آنچه در دو ماهه ابتدایی سال قبل هزینه کرده است، می‌کند. با این شرایط خوشبینانه در جا خواهیم زد، اگر نگوییم که در سال ۹۱ به شدت از آنچه که در سال ۹۰ بوده‌ایم، عقب می‌افتیم.

این همه خوشبختی و پا را از روی اینترنت بردار

سیاست روز در گزارش تحلیلی خود نوشته در این روزهای پر خبر شاید بتوان داغ‌ترین خبر را فیلتر شدن سایت‌های اینترنتی دانست؛ موضوعی که دیگر به یک داستان تکراری برای کاربران اینترنت تبدیل شده و سبب گشته در گنجینه لغات ایرانیان لغت فیلترنت جایگزین اینترن8� گردد. آخرین فیلترینگ مخصوص همین ایام بود که سبب شد مشکلات بسیاری برای کاربران اینترنت ایجاد شود.

به نوشته این مقاله ایمیل یاهو و جیمیل از چهارشنبه روی خط تحریم قرار گرفتند و تحریمشان تا دیروز عصر ادامه داشت؛ مسدود شدنی که با پایان یافتن جشن پیروزی انقلاب کم رنگ‌تر شد اما باز هم کاربران را با مشکلات دنباله‌داری مواجه کرد چراکه تنها برخی‌ آی‌پی‌های مخصوص و آن هم به صورت رندومی اجازه استفاده از این خدمات اینترنتی را داشتند. فیلترینگی که تا کنون از سوی مسئولان پلیس سایبری ایران مورد تائید قرار نگرفته و تنها پائین آمدن سرعت اینترنت دلیل باز نشدن این صندوق‌های پیام رسان اعلام شده است.

سیاست روز نوشته محدودیت اعمال شده را مسئولان مربوطه نپذیرفته‌اند که با برنامه بوده است اما انتقادات صریح احمد توکلی نکته‌های بسیاری را در قبال این عدم پاسخگویی به همراه دارد که گفته اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می‌انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح و منطقی را خواهند پذیرفت.

ابراهیم رها در ستون زخم روزنامه اعتماد نوشته بچه‌های روزنامه زحمت کشیده‌اند و قیمت تعدادی از اقلام مصرفی مردم را در ابتدای ورود احمدی‌نژاد به ریاست دولت (تابستان ۸۴) و بهمن‌ماه امسال استخراج کرده‌‌اند. مثلا خیار کیلویی سیصد و د‌ه ‌تومان بوده الان شده ....

خب این همه پیشرفت دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. در عین حال تقریبا هر کیلو خیار به کوشش مسوولان تقریبا معادل یک دلار شده. یا مثلا فرض بفرمایید بادمجان کیلویی ۲۵۰ تومان بوده الان با تلاش شبانه‌روزی مسوولان در این حوزه شده قیمت فعلی. چقدر همت و مساعی می‌خواهد که شما بادمجان را از ۲۵۰ تومان ارتقا بدهی، رشد بدهی و به قیمت فعلی برسانی. آن وقت یک عده سیاه‌نما می‌گویند کار انجام نمی‌شود.

طنزنویس اعتماد در پایان نوشته برای آنکه نگویند ما در ستون امروز زخم فقط به مباحث اقتصادی توجه کرده‌ایم، بر خود لازم دیدم از مسوولان گرانقدر به خاطر تلاش بی‌شائبه‌شان در حوزه آی‌تی و اینترنت و ایضا قطع کلیه میل‌ها سپاسگزاری ویژه بکنم یعنی گمان می‌کنم این دستاورد دیگر صاف فرو می‌رود... فرو می‌رود توی چشم‌مان! خداوکیلی گمان می‌‌کنید در سال ۲۰۱۲ چند کشور جهان میل تمام مردمش قطع است؟ سوال است، فحش که نیست!

حسرت‌های هاشمی و چهره‌هائی که رد صلاحیت شدند

روزنامه شرق

روزنامه شرق

"تحلیل روابط و منازعات فرصت طلبان سیاسی" عنوان گزارش اصلی اعتماد است، شرق با تیتر "چهار حسرت آیت الله" مصاحبه خود با هاشمی رفسنجانی را منعکس کرده، آرمان از زبان سید حسن خمینی در صدر اخبار خود نوشته "با همه توان به مردم خدمت می‌کنم" و ابتکار "چهره‌هایی که رد صلاحیت شدند" را بالای صفحه اول خود منعکس کرده است.

شرق مصاحبه‌ای انجام داده با هاشمی رفسنجانی که مسعود رفیعی طالقانی در ابتدای آن نوشته در طول سی و اندی سالی که از انقلاب می‌گذرد جریان‌ها و نحله‌های فکری - سیاسی بسیاری برخاسته‌اند و سپس به‌زودی بر افتاده‌اند اما هاشمی خود، یک تنه، یک نحله بوده است. قضاوتش هم به آسانی میسر نیست، چرا که در تاریخ ۳۰ ساله ایران کارنامه پر فراز و نشیبی دارد. یک روز تئوری‌پردازان اصلاح‌طلب نوشتند نمی‌توان بر دستگاه فکری و اندیشگی آقای هاشمی نظر نقادانه انداخت، زیرا او اساسا به آن معنای تئوریک، دستگاه فکری روشنی ندارد و بیشتر مرد میدان بوده است. شاید همین بهترین تفسیر باشد زیرا هاشمی در زیست سیاسی – اجتماعی‌اش چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن در میانه کارزار بوده است با خواست‌های خود... آنچنان‌ که هنوز هم - گرچه در دو سال گذشته متهم به سکوت معنادار سیاسی است – در میانه کارزار است، با این تفاوت که امروز، آماج حملات بسیار است و شاید سرخورده از جبر تاریخ باشد!

مصاحبه گر توضیح داده این یک گفت‌وگوی سیاسی با وی نیست بر‌خلاف آنچه همگان این روزها انتظارش را می‌کشند - که آقای هاشمی حرف‌های دلخواه آنان را بزند و او بی‌توجه به این موضوع حرف‌های دلخواه خودش را می‌زند– بلکه بیشتر یک گفت‌وگوی تاریخی است با یک مولف تاریخ. کسی که در هوای استبدادی دهه ۴۰ شمسی کتاب امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار را نوشت و یک روز سردار سازندگی بود و روزی دیگر سازندگی‌اش به سراب تشبیه شد و روز سوم رفت در زمره آنان که اشرافیت را در ساخت جمهوری اسلامی رواج داده‌اند. اما حالا چند سالی است که او سیاسی‌تر از همیشه دیده می‌شود و نیز مطالبات از وی سیاسی‌تر از هر زمان دیگر است.

مصاحبه گر شرق در پایان این مقدمه نوشته برخلاف خیلی‌ها که می‌گویند هاشمی سکوت کرده است، وقتی مصاحبه‌گر در برابر او نشست در او نشانه‌هایی از سکوت ندید. هاشمی سکوت نکرده است بلکه هاشمی ‌حرف خود را می‌زند.

ولادیمیر پوتین آب می‌خورد

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد نوشته: ولادیمیر پوتین، چهره‌ی محبوب و دوست‌داشتنی بین‌المللی (حتی محبوب‌تر از خواهر بیانسه، خواهر جنیفر لوپز و همشیره‌ی مرحوم مایکل جکسون) آمد روی کاناپه و جاساز شد.

نویسنده سپس به گزارش خبرگزاری رویترز استناد کرده و نوشته یک دانشمند روسی (با دانشمندان جوان ایرانی فرق دارد) بدو بدو آمد و خودش را لوس کرد و یک تشت آب داد دست پوتین و گفت: «ای پوتین،‌ای عشق،‌ای یار، این آب ۲۰ میلیون ساله است. بخور" اما پوتین از خوردن آبی که دانشمندان گفتند سر باز زد و گفت من فقط آب خزر را می‌خورم.

ما گفتیم: «بابا پوتین. تشنگی هم حدی داره برادر. الان همه‌ش ۲۰ درصدش برای ماست‌ها. از این هم دست برنمی‌داری؟»

پوتین نازنین و مهربان و بشردوست و نوع‌دوست گفت: «نه».

نتیجه‌گیری ستون کاناپه اعتماد این است که هیشکی بدون اجازه نباید آب بخورد که آب توی دل پوتین تکان نخورد.

کارتون روز

کارتون علی دیواندری، اعتماد

کارتون علی دیواندری، اعتماد





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: